Inloggen als lid

Leeuwarder Schoolvereniging

Dag van de Fietshelm

Woensdag 19 april 2023 was de Landelijke Dag van de Fietshelm. Doel van deze dag is om het belang van de fietshelm onder de aandacht te brengen bij jong en oud. Het is een initiatief van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. In het kader van ‘jong geleerd, oud gedaan’ verzorgde Jeroen Poos, traumachirurg bij het Medisch Centrum Leeuwarden, op deze dag een gastles in de groepen 3.

Een fietshelm redt levens!
Een fietsend kind dat bij een ongeluk geschept wordt of ergens tegenaan rijdt, landt bijna altijd op zijn hoofd. Van de fietsende schoolkinderen in Nederland, overlijden hierdoor jaarlijks 31 leerlingen.

Om kinderen te wijzen op de gevaren, verzorgde traumachirurg Jeroen Poos een gastles voor de groepen 3. Deze groep leent zich bij uitstek voor de introductie van de fietshelm; in het kader van ‘een goed begin is het halve werk’. Vanuit ANWB Streetwise hadden de leerlingen al een fietshelm gekregen. Ze leerden o.a. hoe ze de fietshelm op de juiste manier op moeten zetten. Omrop Fryslân kwam langs om te kijken bij deze voorlichting. Klik hier voor de uitzending op Omrop Fryslân.

De leerlingen weten nu heel goed waarom ze een fietshelm moeten dragen. Botten kunnen namelijk gemaakt worden maar onze hersenen niet. We moeten hier heel zuinig op zijn.

(bron: Omrop Fryslân. (2023). In helm op de fyts moat normaal wurde, dat is it boadskip op de dei fan de fytshelm. Retrieved from https://www.omropfryslan.nl/)