Om toegang te krijgen tot de afgeschermde inhoud binnen onze website, dient u zich aan te melden met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Het aanmelden met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord is mislukt. Probeer het nogmaals of neem contact op met LSV.
LSV wil een school zijn waar ieder kind kwalitatief goed onderwijs krijgt, zich maximaal kan ontplooien en waar het zich prettig en veilig voelt. Wij hebben een betrokken en competent team dat op eigentijdse wijze onderwijs geeft. Wij hechten belang aan respect voor de ander, handhaven van waarden en normen binnen een veilige, schone omgeving.
Als zelfstandige en vitale basisschool zetten wij hoog in op de kwaliteit van ons onderwijs. Centraal staat de ontwikkeling van ieder kind. Niet alleen qua kennis, maar ook sociaal, emotioneel, sportief en creatief. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen de ruimte krijgen om hun talent(en) te ontplooien. Leren leren en jezelf ontwikkelen mag ook leuk zijn.
Onze school biedt algemeen bijzonder onderwijs, oftewel neutraal bijzonder onderwijs. Algemeen betekent dat de school uitgaat van gelijkwaardigheid van alle levensbeschouwelijke en maatschappelijke overtuigingen. Bijzonder houdt in dat u als ouder het toezichthoudend bestuur kiest en dat u zich hiervoor ook verkiesbaar kunt stellen. Wij betrekken ouders graag en veelvuldig bij het reilen en zeilen op onze school.
Respect, vertrouwen, veiligheid en aandacht zijn de bouwstenen van onze school. Hiermee bouwen we aan goed basisonderwijs gericht op het minimaal behalen van de kerndoelen. Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling zich in alle opzichten volledig en harmonieus kan ontplooien. Hierbij richten we ons onderwijs in rondom levensechte thema’s en bieden we ruimte voor individuele leervragen. Kernbegrippen daarbij zijn:
Deze kernbegrippen vormen de basis voor en de doorgaande lijn in ons onderwijsconcept en aanbod, waardoor we tegemoetkomen aan verschillende onderwijsbehoeften.
Daarnaast zorgen we ervoor dat iedere leerling extra begeleiding krijgt wanneer dit nodig blijkt te zijn, binnen de mogelijkheden van ons schoolondersteuningsprofiel. Leerlingen met leermoeilijkheden als dyslexie en dyscalculie kunnen worden ondersteund. Leerlingen met een hogere begaafdheid bieden we extra uitdaging in de plusklas.
We hebben echter niet alle specifieke deskundigheid in huis betreft de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Zo is de LSV niet toegerust op leerlingen met hulpvragen op het gebied van gedrag. De deskundigheid van onze leerkrachten is hierin beperkt. Zij zijn in staat basisondersteuning te bieden en om lichte interventies te verrichten. Ditzelfde geldt voor NT2-onderwijs m.b.t. taalachterstand en het uitvoeren van medische handelingen. De LSV zal in dit geval verwijzen naar scholen die hierin wel gespecialiseerd zijn.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) worden de ondersteuningsmogelijkheden die de LSV biedt om passend onderwijs te verzorgen expliciet beschreven.
De LSV kent een jaargroepensysteem, waardoor leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd een groep vormen. Kinderen stromen in wanneer zij vier jaar worden. Dit jaargroepensysteem zorgt voor een veilige, prettige, overzichtelijke structuur voor ouders en leerlingen. Er zijn dus geen combinatiegroepen. Onze leerstandaard en bijpassend curriculum zijn afgestemd op een hoger dan gemiddeld niveau.
De Leeuwarder Schoolvereniging hanteert groepsgrootte van gemiddeld 25 leerlingen. Elke groep heeft maximaal twee groepsleerkrachten. Op deze manier creëren we een veilige en overzichtelijke structuur en bouwen de leerling en leerkracht een persoonlijke band op.
Naast traditioneel onderwijs, waarbij schrijven belangrijk is, werken we met tablets in ons onderwijs. Dit betekent dat leerlingen al op jonge leeftijd leren omgaan met digitale geletterdheid. Alle lokalen zijn voorzien van digitale schoolborden. Vanaf groep 4 krijgen leerlingen een tablet in bruikleen. Tijdens de lessen in de basisvakken werken de leerlingen hierop met Snappet. Met dit programma krijgt de leerkracht tijdens de les direct inzicht in welke lesstof een leerling moeilijk of juist gemakkelijk vindt. Ook krijgt de leerling directe feedback op het gemaakte werk. Dit maakt interactief onderwijs op individueel niveau mogelijk.
Daarnaast hebben de leerlingen van de groepen 1 t/m 4 de beschikking over IPads en de leerlingen van groep 5 t/m 8 over laptops om in de klas mee te werken. De leerlingen werken met diverse software behorend bij de gebruikte methoden. Tijdens het ICT-onderwijs maken leerlingen zich vaardigheden eigen als typen en het maken van presentaties met PowerPoint/Prezi.
Het onderwijs op onze school wordt in principe klassikaal gegeven. We hanteren moderne methoden, die voor taal, rekenen en spelling vanaf groep 4 gekoppeld zijn aan de software van Snappet. In de instructie- en verwerkingsfase vindt differentiatie plaats en daarnaast krijgt ieder kind op zijn/haar tablet herhalings- of verdiepingsstof aangeboden. De tablet registreert de persoonlijke leerdoelen van de leerling en zet deze doelen meteen om in het juiste gedifferentieerde lesstofaanbod voor deze leerling.
Zorgroutes
Wanneer een leerling extra hulp nodig heeft, wordt er gedifferentieerd in de klas door de leerkracht. Op het individuele niveau van de leerling zal kortdurende zorg worden geboden, onder andere door te werken aan de instructietafel. Wanneer deze kortdurende hulp niet afdoende is, zal de leerkracht overgaan tot doelgerichte en structurele zorg in de klas gedurende een langere periode. Er wordt hierbij in kaart gebracht wat de onderwijsbehoefte is van de leerling en planmatig gewerkt.
Wanneer de zorg in de klas niet tot het gewenste resultaat heeft geleid en er sprake is van opvallende uitval/stagnatie t.o.v. andere vakgebieden, wordt de zorg buiten de klas voortgezet met de nadruk op één vakgebied middels remedial teaching (RT). De inrichting van RT wordt sinds schooljaar 2022-2023 extern en op maat ingekocht bij het RID. Tweemaal per schooljaar wordt deze externe begeleiding geëvalueerd, bijgesteld en enkel indien nodig verlengd.
Levelwerk
Als een leerling extra uitdaging nodig heeft met betrekking tot één of meerdere vakgebieden dan bieden wij Levelwerk aan. Hieronder verstaan we extra uitdaging binnen de klas door middel van aanvullende verrijkende lesstof per domein (rekenen, taal en allerlei). Hiervoor ontvangen de leerlingen instructie en worden begeleid door de plusklasbegeleider. Dit wordt gecombineerd met een compacter regulier leerstofaanbod, waardoor er meer tijd ontstaat voor verrijking.
Dyslexie/dyslexie
Onze school heeft een dyslexie- en dyscalculieprotocol. Dat wil zeggen dat leerlingen met een dyslexie- en dyscalculieverklaring gebruik kunnen maken van verschillende hulpmiddelen. Ook krijgen zij compensatie en aangepaste leerstof en kunnen een begeleidingstraject volgen op school via het RID. Meer informatie over deze protocollen vindt u in de mediatheek.
Meer- en hoogbegaafden
Op onze school is er een plusklas voor leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn, waar zij intensieve begeleiding ontvangen bij het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden en executieve functies. We hebben voor deze leerlingen een groot aanbod in leermiddelen en materialen waarmee wordt gewerkt volgens een handelingsplan. De leerkracht bepaalt samen met de coördinator hoogbegaafdheid en IB-er welke leerlingen uit groep 1 t/m 8 aan de opgestelde criteria voldoen en daarmee voor een geheel schooljaar in aanmerking komen voor deelname aan de plusklas.
Individuele leerroute
Het komt voor dat ondanks het doorlopen van de zorgroutes het niveau van de lesstof niet passend is, maar het wel wenselijk is voor de leerling op sociaal emotioneel gebied om in de groep te blijven meedraaien. Dan wordt er voor de vakken taal, rekenen en spelling gewerkt met aangepaste lesstof middels een individuele leerroute vanaf groep 6. Dit gebeurt alleen bij uitzondering en wanneer het is aangetoond in een door de school gearrangeerd onderzoek door een externe deskundige. In het belang van de leerling kan er tevens worden doorverwezen naar een andere school, wanneer de LSV handelingsverlegen is.
Grenzen aan de zorg
We hebben echter niet alle specifieke deskundigheid in huis betreft de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Zo is de LSV niet toegerust op leerlingen met hulpvragen op het gebied van gedrag. De deskundigheid van onze leerkrachten is hierin beperkt. Zij zijn in staat basisondersteuning te bieden en om lichte interventies te verrichten. Ditzelfde geldt voor NT2-onderwijs m.b.t. taalachterstand en het uitvoeren van medische handelingen. De LSV zal in dit geval verwijzen naar scholen die hierin wel gespecialiseerd zijn.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) worden de ondersteuningsmogelijkheden die de LSV biedt om passend onderwijs te verzorgen expliciet beschreven.
Net als iedere school volgen leerlingen bij ons de verplichte basisvakken als Nederlands (taal/schrijven/spelling), Engels, rekenen en krijgen ze wereldoriënterende vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, burgerschap (staatsinrichting en integratie), kunstzinnige vorming, bewegingsonderwijs en verkeersles. Alle vakken worden in ons schoolplan beschreven.
De wereldoriënterende vakken worden vormgegeven met IPC, een internationaal curriculum voor het basisonderwijs. Met IPC werken leerlingen op de LSV voortdurend aan actief burgerschap. Dat doen ze vanuit verschillende invalshoeken en vakgebieden. Elk IPC-thema schenkt aandacht aan persoonlijke groei en burgerschap waardoor leerlingen een toenemend besef ontwikkelen van zichzelf, de gemeenschap en de wereld om hen heen.
Daarnaast vinden wij sociale redzaamheid en emotioneel welbevinden erg belangrijk en werken we hieraan vanuit de Kanjertraining. Kanjertraining is een gedegen en positieve lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden vanuit een duidelijke visie.
Omdat LSV een neutrale school is, waar leerlingen met verschillende achtergronden en overtuigingen welkom zijn, geven we les in maatschappelijke en geestelijke stromingen. Leerlingen maken kennis met verschillende culturen en godsdiensten in de samenleving. Dit draagt bij aan verdraagzaamheid en wederzijds respect.
Schooladvies in groep 8
Iedere leerling maakt in groep 8 de Doorstroomtoets (voorheen Eindtoets). In de loop daarnaartoe wordt de leerling vanaf groep 6 gevolgd om een goed onderbouwd advies te geven voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt het leerlingvolgsysteem genoemd (LVS).
Het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs wordt, na de Doorstroomtoets, samengesteld door de adviescommissie van de LSV. Het advies is gebaseerd op een aantal punten:
Het schooladvies is een advies dat de school uiteraard altijd kan verantwoorden en onderbouwen met argumenten. Uiteraard zijn de ouders vrij om hun kind aan te melden bij de school van hun keuze. Of de leerling wordt toegelaten, is aan de vervolgschool waar de leerling wordt aangemeld.
Ook na de laatste dag op de basisschool houden we contact met het voortgezet onderwijs. Door de leerlingen gericht te blijven volgen, evalueren we continu onze schooladviezen. Daarnaast overleggen we, indien nodig, met brugklascoördinatoren over de ontwikkelingen van onze leerlingen. Zo kunnen we blijven bijdragen aan een optimale ontplooiing voor de toekomst.
De website van de VO Gids biedt actuele informatie over de scholen uit de regio.