Week van de Mediawijsheid

Week van de Mediawijsheid: #hierniet

10 t/m 17 november staat in het teken van Mediawijsheid. (Sociale) media zijn niet meer weg te denken uit het leven van kinderen. Dit zorgt voor veel nieuwe mogelijkheden, maar ook voor nieuwe risico’s. In de opvoeding, begeleiding en ondersteuning van kinderen brengt dat nieuwe taken met zich mee voor ouders en mede-opvoeders. Wat is hierin jouw rol als ouder? Hoe stel je grenzen, hoe ga je om met schermtijd en hoe vind je balans tussen de online en offline wereld?

Ook de LSV draagt hier graag een steentje aan bij en vindt het belangrijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Afgelopen woensdag hebben de leerlingen uit de groepen 7, 8a en 8b daarom een speciale gastles gehad over Mediawijsheid van jongerenwerkers van Amaryllis en de mediacoach van de GGD. Aansluitend was gisteravond de voorlichtingsavond voor de ouders/verzorgers van de tieners uit de betreffende groepen.

SAMEN MEDIAWIJS IN DE KLAS
In groep 8a en 8b gaan we de komende dagen aan de slag met MediaMasters, een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor leerlingen tussen de 10 en 12 jaar. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over Mediawijsheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en waar relevant basale rekenvaardigheden aan de orde komen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid strijden duizenden klassen tot en met vrijdag 17 november 2023 om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

(bron: Week van de Mediawijsheid: 10 t/m 17 november. (2023). #hierniet. Retrieved from https://weekvandemediawijsheid.nl/)

(bron: MediaMasters. (2023). Samen mediawijs in de klas. Retrieved from https://mediamasters.nl/)